Welk type bedrijf ben jij?

28 jun 2021 | Uncategorized

In een wereld waar we afhankelijk zijn geworden van computers, software en machines blijft de mens gelukkig nog altijd centraal staan. Steeds vaker zie ik in motivatiebrieven, introducties en omschrijvingen van personen staan dat ze een mensen mens zijn. Is dit niet stiekem iedereen een beetje? We werken het liefst voor en met mensen. Ondanks dat er binnen bedrijven veel gedigitaliseerd en gemanchiseert is, blijven medewerkers de drijvende kracht achter succesvolle organisaties.
Aziatisch gezegde: ‘’Een boerin die altijd arm is geweest bleef ondanks de tegenslagen goed voor haar gans zorgen. Plots vond de boerin op een dag een gouden ei naast de gans. Tot haar grote verbazing en geluk bleek het ei van puur goud te zijn. De volgende dag vond ze er nog één en de dag daarna weer, elke dag legde de gans een puur gouden ei. De arme boerin werd schat en schatrijk en kwam hiermee uit al haar zorgen. Ze werd ook ongeduldig en wilde alle eieren in de gans meteen hebben en slacht de gans en voelt met haar hand waar al die gouden eieren zijn, natuurlijk vond ze er geen één…’’
 
Efficiëntie
In het moraal van dit aziatische fabelachtige verhaal schuilt de essentie van effectiviteit. Efficiëntie draait om twee dingen, krijgen wat je wilt en krijgen wat je wilt op zo’n manier dat je steeds krijgt wat je wilt. Dit is de balans van P en PM. De P staat voor productie van gewenste resultaten, zoals de gouden eieren. En PM staat voor productiemiddel, dat wil in dit geval zeggen het welzijn en de gezondheid van de gans. Oftewel het vermogen van het productiemiddel om iedere keer weer te kunnen produceren, dus het vermogen van de gans om steeds weer gouden eieren te leggen. Dit idee van amerikaanse schrijver Stephen Covey is een balans van productie en productiemiddel wat werkt op elk menselijk gebied. Er is tijd, aandacht en geld nodig om goed voor deze productiemiddelen te zorgen om de PM in balans te houden, maar soms hebben we haast en willen we alles nu.
 
Voorbeeld
Een man is een boom aan het zagen en ik zeg zo dat is veel werk. Ja, zegt de man dat klopt. Hoe lang ben je al bezig vraag ik. De man antwoord al zo’n drie uur. Ik antwoord dat is inderdaad lang, misschien is het verstandig om je zaag te slijpen. De man antwoord verbaasd, de zaag slijpen? Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor.
 
Dit voorbeeld gebeurt dagelijks in het bedrijfsleven. We hebben het te druk voor de zaken die echt belangrijk zijn. De medewerkers zijn het productiemiddel van bedrijven. Door tijd, geld en aandacht te geven leggen ook zij elke dag gouden eieren. De meeste bedrijven hebben dit allang gezien, maar er zijn ook bedrijven die reageren zoals het voorbeeld dat ik liet zien. Welk type bedrijf ben jij?

Vragen of meer informatie?

E-mail: info@companyvitality.nl

Telefoonnummer: 06 36 51 07 93