7 Kernpunten voor een succesvol vitaliteitsbeleid

08 jun 2021 | Uncategorized

Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid zijn onder de HR medewerkers bekende thema’s die op de dag van vandaag zeer relevant zijn. Waar de HR medewerker vaak op de zachte kant zat, zien ook steeds meer directieleden en managers het belang van een strategisch vitaliteitsbeleid. Managers zitten dan ook het dichtst bij het vuur en ervaren daardoor van dichtbij de positieve effecten van gezonde en gelukkige medewerkers. Een team managen dat gezond en gelukkig is, is ook voor de manager een stuk aangenamer om mee samen te werken en leiding aan te geven. 
Belemmeringen voor een succesvol vitaliteitsbeleid
Hoewel het algemeen bekend is wat een succesvol vitaliteitsbeleid oplevert, blijken nog veel HR-medewerkers tegen diverse belemmeringen aan te lopen. 35% van de HR-medewerkers noemt tijdsgebrek de grootste belemmering, gevolgd door het gebrek aan budget met 32% en het gebrek aan draagvlak met 30%. Ook heeft ongeveer één op de vijf HR-medewerkers te maken met het gebrek aan initiatief, gebrek aan de juiste tools en het gebrek van  de nodige kennis.
Graag helpen wij met inzicht te geven welke aspecten belangrijk zijn voor een succesvol vitaliteitsbeleid, zodat ook jij aan de slag kan gaan met betrokken en bevlogen medewerkers.
1. De ambitie
Een doel begint altijd met een ambitie. Waar wil je heen? Beschrijf waar je heen wilt en spreek dit uit. Een succesvol vitaliteitsbeleid leeft onder de medewerkers en de organisatie. Het moet voor ieder helder zijn waar je naartoe wilt. Dit zorgt dat de strategie helder is en de neuzen dezelfde kant opstaan. Medewerkers zien en voelen dat ze belangrijk zijn, dit zorgt voor een hogere betrokkenheid en waardering.
2. Vitaliteit als vast onderdeel
Wil je werken met gezonde en gelukkige medewerkers dan is het belangrijk om dit een vast onderdeel te maken van de normale werkzaamheden. Het zijn de kleine dingen die al een groot verschil kunnen maken als vitaliteit een vast onderdeel wordt doorgevoerd in het werk. Wat we vaak zien bij bedrijven is dat vitaliteitsbeleid bestaat uit verschillende losse onderdelen en events. Hiermee behaal je nauwelijks of geen resultaat. Je kan het vergelijken met stoppen met frisdrank drinken ten opzichte van week gezond eten. Door vitaliteit als onmisbaar onderdeel te maken van de bedrijfsstrategie kan je al met kleine stappen impact maken.
3. Zorg voor kleine stappen en toegankelijkheid
Een succesvol vitaliteitsbeleid is voor iedereen. Door in verschillende fases te werken en kleine stappen te zetten betrek je het vitaliteitsbeleid niet alleen op de enthousiastelingen, maar bereik je ook de medewerkers die minder fanatiek met vitaliteit bezig zijn. Maak het toegankelijk door naast de koffieautomaat een fruitmand te zetten, een gezond kerstcadeau aan te bieden of maandelijks gezonde recepten te delen.
4. Laat het beleid aansluiten op jouw organisatie
Een vitaliteitsbeleid is succesvol door voldoende draagvlak en een hoge participatie. Dit creëer je door de verbinding te maken tussen de medewerkers en de organisatie. Wat zijn de wensen en behoeftes. Ken de medewerkers en onderzoek de interesses. Hierop kan je inspelen en dan weet je meteen of een gezond kerstcadeau werkt voor jouw organisatie. Elk bedrijf heeft een specifieke situatie en dat vraagt om specifieke oplossingen. Voorkom dat je ‘’verkeerde’’ oplossingen aanbiedt.
5. Communicatie is van onschatbare waarde
Om de verbinding te kunnen maken met de medewerkers is communicatie key en van onschatbare waarde. Het is niet alleen de brug tussen de medewerkers en de organisatie, maar ook als bron van inspiratie. Bij goede communicatie draait het niet alleen om de waarom en de wat. We leven in een informatietijdperk, vaak weten we precies wat er nodig is om gezondere keuzes te maken en waarom we dit willen doen. We weten dat roken niet goed voor ons is, we weten hoe dat we het niet meer moeten doen, maar hoe stop je een verslaving? Hoe we een gewenste situatie gaan bereiken weten we vaak niet, investeer daarom in de hoe door het zo praktische mogelijk te maken. Dit vergt enige kennis en kunde, maar is doorslaggevend voor een succesvol vitaliteitsbeleid.
6. Meten is weten
Lekker cliché maar daarom niet minder waar. We gaven bij punt 4 aan hoe belangrijk onderzoek is om de aansluiting te vinden tussen de organisatie en de medewerkers. Dit geldt ook tijdens het uitrollen van het vitaliteitsbeleid. Blijf onderzoeken naar de wensen en behoeftes van de medewerkers, maar ook of de gekozen initiatieven vanuit de organisatie aanslaan. Luister naar de feedback en de reacties om het aanbod steeds beter aan te laten sluiten en zo de animo te vergroten.
7. Aandacht
Betrokken en bevlogen medewerkers zijn minder vaak ziek, hebben een hoger verantwoordelijkheidsgevoel, werken harder en zijn daardoor productiever. Dit zorgt onderaan de streep voor betere medewerkers, voor meer geld en betere bedrijfsresultaten. Zowel de medewerker als het bedrijf profiteert van het gezond en gelukkig te zijn. Dit is een stukje goed werkgeverschap dat je alleen bereikt door oprechte aandacht voor de medewerkers te tonen. Dit vergt tijd en inversteringen, maar je krijgt hier ook heel veel voor terug. Alleen al het werken met gelukkige, bevlogen medewerkers zorgt voor minder hoofdpijn voor de managers en voor de directie zou het al helemaal waard moeten zijn. Creëer met een goed vitaliteitsbeleid topteams waarbij je niet constant aan de kar hoeft te trekken.
Als je onderzoek hebt gedaan en een vitaliteitsbeleid in grote lijnen staat dan is het een kwestie van gewoon beginnen. Leer, ervaar, proef en verbeter. Kijk naar wat werkt en blijf niet hangen in zaken die niet werken, durf weer verder te gaan en van de ‘’fouten’’ te leren. Het loont om snel te beginnen en gaandeweg te leren. Een succesvol vitaliteitsbeleid zal de komende tijd alleen maar belangrijker worden, wacht daarom niet langer om hiermee aan de slag te gaan. 
Wil je meer over onze aanpak weten kijk dan hier.

Vragen of meer informatie?

E-mail: info@companyvitality.nl

Telefoonnummer: 06 36 51 07 93