5 tips om de verbinding op de werkvloer te verbeteren

30 jan 2022 | Uncategorized

Als HR-professional is het verstandig om eens te kijken naar de verbinding op de werkvloer. Verbinding binnen organisaties is als ei of appelmoes in je bananenbrood. Zonder bindmiddel valt je bananenbrood uit elkaar en dit geldt dus ook voor je organisatie. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat organisaties die zich richten op verbinding op de werkvloer aanzienlijk betere resultaten boeken dan organisaties die dit niet doen. In deze blog krijg jij als HR-professional een aantal handvatten om de verbinding op de werkvloer te verbeteren.Wat is verbindingVoordat we kijken wat verbinding op de werkvloer is, kijken we naar de definitie van verbinding. Volgens Brené Brown die onderzoek deed naar verbinding is de definitie van verbinding als volgt: Verbinding is de energie die bestaat tussen mensen wanneer zij zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, kunnen geven en ontvangen zonder oordeel en steun en kracht ontlenen aan de relatie. Als je deze definitie vertaald naar verbinding op de werkvloer krijg je de volgende drie onderdelen1. Gezien, gehoord en gewaardeerd voelen: Werknemers verbinden zich onderling en met een organisatie wanneer zij het gevoel hebben er echt te mogen zijn. Een werknemer wil gezien worden als mens. Een mens kan pas verbinding voelen als hij/zij het gevoel heeft er echt te mogen zijn als diegene voor 100% zichzelf kan zijn.2. Geven en nemen zonder oordeel: Verbinding ontstaat als men elkaar helpt en ondersteunt. Denk hierbij aan praktische hulp of mentale ondersteuning zonder oordeel bij hetgeen wat je geeft of neemt. Jij helpt je collega met een taak, maar zonder enig oordeel, dus je hebt niet de gedachten van ik ben hier veel beter en sneller in. Hetzelfde geldt andersom dat jij aan je collega hulp vraagt zonder daardoor jezelf te kort te doen en denkt ik kan het niet alleen. 3. Steun en kracht ontlenen aan de relatie: Energie, voeding en opladen zijn de drie bouwstenen van een relatie en wat zorgt voor verbinding binnen deze relatie. De energie van je collega kan ervoor zorgen dat jij weer vooruit kunt, je bent als het ware opgeladen voor een nieuwe taak of project. Nu je weet wat verbinding is kan je ook werken aan een verbeterde verbinding op de werkvloer. Waarom is verbinding belangrijkVerbinding op de werkvloer zorgt voor gelukkige werknemers wat bijdraagt aan de vitaliteit van je medewerkers. Op het internet zijn verschillende onderzoeken te vinden met een gezamenlijke conclusie, veel mensen voelen zich matig verbonden met het werk dat ze doen of de organisatie waarvoor ze werken. Dit heeft tot gevolg dat deze organisaties lager scoren op verkoopcijfers, innovatie en creativiteit. Ook hebben deze organisaties te maken met een hoog verloop van personeel. Organisaties die investeringen in verbinding op de werkvloer hebben aanzienlijk betere bedrijfsresultaten dan bedrijven die dat niet doen. Merk jij dat je personeel zich matig verbonden voelt met jou organisatie lees dan vooral verder. Als jij je personeel weet te binden en boeien verminder je de kans op verloop, ziekteverzuim, stroeve samenwerkingen en de fouten die een medewerker maakt. Hieronder geef ik je 5 tips hoe jij morgen nog de verbinding op de werkvloer kan verbeteren. 5 tips om de verbinding op de werkvloer te verbeteren1. Optimaliseer je sollicitatieprocedureAls je HR-professional heb je een grote invloed op de organisatiecultuur. Voordat mensen met je komen werken kan je dus al een goed beeld krijgen of die persoon binnen de organisatie past en of deze persoon kan bijdragen aan de verbinding op de werkvloer. Leg de kernwaarden van je organisatie naast die van een sollicitant. Is dit een match? Top! Zoek naar intrinsiek betrokken medewerkers. Wanneer iemand zich intrinsiek gemotiveerd voelt om met jou te komen werken is de verbinding tussen deze sollicitant en je organisatie hoog. Stel jezelf de volgende vragen:Waarom bestaat jouw organisatie? Hoe ga je te werk om je doelen te realiseren? Wat doe je als organisatie? Door hier bewust op te selecteren kan je de verbinding binnen je organisatie aanzienlijk verhogen. 2. Zorg voor meer geluk op de werkvloerJe zorgt voor meer verbinding op de werkvloer wanneer je het geluk op de werkvloer laat toenemen. Richt je als HR-professional op de onderlinge verhoudingen en de werksfeer. Mensen hechten waarde aan relaties. Deze bouw je niet alleen op door samen te werken maar je moet je personeel ook de tijd en ruimte geven om elkaar op persoonlijk gebied te leren kennen. Dit bevordert namelijk de relatie en de samenwerking. Organiseer teamuitjes waardoor je buiten werk dichter naar elkaar toegroeit. Belangrijke factoren van een relatie zijn je op je gemak voelen bij elkaar en elkaar vertrouwen. Dit realiseer je door een informele werksfeer te stimuleren.  3. Geef je personeel de ruimte om te excellerenGa op zoek naar de passie, talent en de kwaliteiten van je personeel. Waarom doet een werknemer wat hij doet, wat brengt deze persoon geluk en waarin wil die persoon zich ontwikkelen. Komt je werknemer volledig tot zijn recht op zijn huidige positie? Als dit niet het geval is ga dan samen op zoek naar een alternatief. Wanneer een werknemer volledig gebruik kan maken van zijn of haar kwaliteiten en talenten kan je binnen een organisatie blijven groeien. Ook is het goed om te kijken of die persoon zich thuis voelt binnen het team. Wanneer iemand zich thuis voelt binnen een team ben je onderdeel van een organisatie waardoor je relaties opbouwt met je collega’s.  Wanneer jij kan excelleren op de werkvloer zorgt dit er dus direct voor dat jij je verbindt met de organisatie. 4. Geef je personeel vertrouwen en verantwoordelijkheidHet is enorm motiverend voor je personeel wanneer zij zelf dingen kunnen bedenken en uitvoeren. Zorg er dus voor dat je personeel een duidelijk doel krijgt. Geef ze daarna het vertrouwen om onderling tot een resultaat te komen. Hierdoor neemt het werkgeluk toe, stimuleer je samenwerking en op individueel niveau geef je mensen de mogelijkheid zich te ontwikkelen en te werken zoals zij willen. Dit draagt enorm bij aan de verbinding binnen je organisatie. Richt je daarom op je mensen en niet op de processen. Jij als leidinggevende bent verantwoordelijk voor je mensen en je mensen zijn verantwoordelijk voor de processen. Hierdoor verbindt de medewerker zich aan jou en je organisatie. 5. Luister naar je personeelOm de verbinding op je werkvloer te verbeteren ga je in gesprek met je personeel en luister oprecht. Stel vragen als welke problemen heb je? Wat vind jij dat er niet goed gaat, wat kunnen we verbeteren en waar heb je behoefte aan. Door je oprechte interesse te tonen laat je zien dat je personeel belangrijk vindt. Deze menselijke communicatie moet op elk niveau binnen je organisatie plaats vinden. Ook onderling tussen je collega’s. Dit neemt onenigheden en onduidelijkheden weg. Waardoor je de onderlinge samenwerking stimuleert, wat weer bijdraagt aan de verbinding binnen je organisatie. Naast deze tips heb ik een blog geschreven over verbinding op de werkvloer en hoe je verbinding stimuleert met een methodiek vanuit de topsport. Ben je benieuwd naar de methodiek? Lees dan snel de voorgaande blog over verbinding op de werkvloer. 

Vragen of meer informatie?

E-mail: info@companyvitality.nl

Telefoonnummer: 06 36 51 07 93